بیماری اکتیمای واگیردار شتر در ایران – چالش ها و راه حل ها

نوع مقاله : مقاله آموزشی ، پژوهشی

نویسندگان

1 اداره کل دامپزشکی استان قم – انجمن علمی بیماری های داخلی دامهای بزرگ ایران

2 اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی – رزیدنت بخش اپیدمیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران

چکیده

اکتیمای واگیردار یک بیماری عفونی ویروسی که علاوه بر شتر برخی از نشخوارکنندگان اهلی و وحشی را مبتلا می کند . بیماری بیشتر دامهای جوان را به فرم بالینی مبتلا می نماید. بررسی رخداد بیماری در ایران نشان می دهد که بیماری در بین بیماریهای اخطار کردنی شتر در رتبه دوم بعد از آبله شتر قرار دارد و با توجه به مشترک بودن بیماری و خسارات اقتصادی بیماری مقاله حاضر چالش های بیماری و راه حل های آن مورد بحث و بررسی قرار می دهد .
سنتی بودن پرورش شتر ، ناتوانی شترداران در عایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای ، نبود برنامه ملی جامع مراقبت، کنترل و پیشگیری بیماری ،  بالا بودن جمعیت گوسفند و بز ، پرورش و چرای مشترک شتر با گوسفند و بز،  نبود واکسن موثر بر علیه بیماری ، بروز خشک سالی ها،  بومی بودن بیماری ، گسترده بودن نقشه پراکندگی جغرافیائی بیماری ، قاچاق قابل توجه دام با کشورهای همسایه و مقاوم بودن ویروس بیماری به عنوان مهمترین چالش بیماری به حساب می آیند .
برای حل چالش های مذکور نکات ذیل پیشنهاد می گردد : تدوین و اجرای برنامه جامع ملی مراقبت ، کنترل و پیشگیری بیماری اکتیما در جمعیت شتر، گوسفند و بز، تامین واکسن مناسب جهت جمعیت شتر، توسعه پوشش مایه کوبی جمعیت گوسفند و بز بویژه در گله های واقع در مناطق پرورش شتر ، رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای ، حمایت از توسعه شترداری صنعتی و آموزش شترداران درباره نحوه پیشگیری از بیماری.

کلیدواژه‌ها